Theodore
Λάιλα Πακαλνίνα, Λετονία, 2006, 29΄
Κάθε μέρα ανελλιπώς ο Τεοντόρ ποδηλατούσε επτά χιλιόμετρα από το σπίτι του μέχρι το κέντρο του χωριού, για να κάτσει να πιει μια μπίρα στη στάση του λεωφορείου. Χωρίς αμφιβολία, γι’ αυτόν η στάση αυτή ήταν το κέντρο του Σύμπαντος. Όταν πέθανε, το κέντρο μεταφέρθηκε αλλού και η στάση έγινε ξανά μια απλή στάση λεωφορείου.
Laila Pakalnina, Latvia, 2006, 29΄
Every day, come rain or shine, Theodore used to bike the seven kilometres from his house to the centre of the village to sit and drink beer in the bus stop. For him, no doubt, this place was the centre of the Universe. With his death, the centre has moved elsewhere, and the bus stop is just a bus stop again.
On Rubiks' Road
Λάιλα Πακαλνίνα, Λετονία, 2010, 30΄
If the entire world can be reflected in a single drop of dew (and it can!), then why couldn’t it fit onto a single bicycle road in Latvia? A film about a world that walks, runs, crawls, sits, rides, flies. And falls. A world alive.
Laila Pakalnina, Latvia, 2010, 30΄
If the entire world can be reflected in a single drop of dew (and it can!), then why couldn’t it fit onto a single bicycle road in Latvia? Rubiks’ Road is a bicycle path built in the 1980s and named after Alfreds Rubiks, leader of the Latvian Communist party at the time. One of the most ferocious opposers to Latvia’s independence in the early 1990s and later elected to the European Parliament. A film about a world that walks, runs, crawls, sits, rides, flies. And falls. A world alive.
Three Men and a Fish Pond
Λάιλα Πακαλνίνα, Μάρις Μασκαλάνς, Λετονία, 2008, 52΄
Τρεις ηλικιωμένοι εργένηδες περνούν τον καιρό τους στη ραστώνη της ημι-άγριας φύσης, πιο κοντά στα πουλιά και στα ψάρια παρά στους ανθρώπους. «Η ταινία δείχνει πώς αντιλαμβανόμαστε τον κόσμο σωματικά και ψυχικά ταυτοχρόνως· πως δεν υπάρχουν μόνο άνθρωποι, αλλά και πουλιά, και η ομίχλη, ο ήλιος, η νύχτα, και τόσα άλλα· πως υπάρχουν τα πάντα» (Λάιλα Πακάλνινα).
Laila Pakalnina, Maris Maskalans, Latvia, 2008, 52΄
Three elderly country bachelors idle away their time amidst semi-wild nature, closer to birds and pond fish than to humans. “This film is about our simultaneous physical and spiritual understanding of the world. It is about the fact that there are not only people, but also birds, and fog, the sun, night, and so on. That everything exists” (Λάιλα Πακαλνίνα).