Πίτερ Ουιντόνικ, Καναδάς, 1999, 103'
Ντοκιμαντέρ μεγάλου μήκους με θέμα το ίδιο το ντοκιμαντέρ, το Σινεμά βεριτέ είναι μια σημαντική αναδρομή στα καλύτερα ντοκιμαντέρ του αιώνα, αλλά και μια αποτίμηση της κληρονομιάς που μας άφησε η επανάσταση του σινεμά βεριτέ που συντελέστηκε στα τέλη της δεκαετίας του ’50 και στις αρχές της δεκαετίας του ’60. Η επανάσταση αυτή είχε πολλά ονόματα: Free Cinema, Direct Cinema, Candid Eye, Cinéma Vérité, και ξέσπασε ταυτόχρονα στην Αγγλία, στη Γαλλία, στις ΗΠΑ και στον Καναδά. Όπου εμφανίστηκε, σήμανε έναν εντελώς καινούργιο τρόπο κατανόησης του κινηματογράφου, των θεατών και του κόσμου μας. Το σινεμά βεριτέ δημιουργήθηκε από μια ομάδα παθιασμένων ανταρτών, που έκαναν για το ντοκιμαντέρ ό,τι έκανε ο Καρτιέ-Μπρεσόν για τη φωτογραφία. Όλοι οι πρωτοπόροι του είδους, όπως οι Μισέλ Μπρο, Ρόμπερτ Ντρου, Γουλφ Κένινγκ, Ρίτσαρντ Λίκοκ, αδελφοί Μέιζλς, Ντον Πένεμπεϊκερ, Πιέρ Περώ, Ζαν Ρους, Χόουπ Ράιντεν και Φρεντ Ουάιζμαν εμφανίζονται σ’ αυτήν την ταινία. Οπλισμένοι με ελαφριές κάμερες λήψης κρατημένες στο χέρι και φορητό εξοπλισμό ηχογράφησης, και ταγμένοι στην καταγραφή της πραγματικότητας όπως εκείνοι την έβλεπαν, οι άνθρωποι αυτοί έφεραν επανάσταση όχι μόνο στο ντοκιμαντέρ, αλλά και σε όλες τις μορφές κινηματογράφου. Σε σχέση με τα «μαγκωμένα», διδακτικά ντοκιμαντέρ που προηγήθηκαν, τα έργα των δημιουργούν αυτών παραμένουν διαχρονικά: το ίδιο φρέσκα και πρωτότυπα σήμερα όπως όταν πρωτοκυκλοφόρησαν.
Peter Wintonick, Canada, 1999, 103'
A feature documentary about documentary, Cinéma Vérité: Defining the Moment is a major retrospective of some of the century’s finest non-fiction films, and a celebration of the contemporary legacy of the Cinéma Vérité revolution of the 1950s and early 1960s. The revolution had many names: Free Cinema, Direct Cinema, Candid Eye, Cinéma Vérité – and it broke out simultaneously in England, France, the USA, and Canada. Wherever it appeared, the form marked a completely new way of understanding film, the audience and the world. The world of Cinéma Vérité filmmaking was created by a group of driven, dedicated rebels who did for documentary what Henri Cartier-Bresson did for photography. All the key players, including Michel Braulty, Robert Drew, Wolf Koenig, Richard Leacock, the Maysles brothers, Donn Pennebaker, Pierre Perrault, Jean Rouch, Hope Ryden, and Fred Wiseman, are featured in this film. Their use of lightweight, hand-held cameras and portable sound equipment, along with their unfailing commitment to recording reality as they saw it, revolutionized not only the documentary form, but all forms of movie-making. Set against the stilted, lecture-style documentary that preceded them, these works remain evergreen – equally fresh and original as when they first appeared.