A Metaphysical Education
Πίτερ Στρίκλαντ, Ουγγαρία, 2004, 4΄
Ένας πρωταθλητής δρομέας καλείται να διαλέξει ανάμεσα στη νίκη και στον καταναγκασμό του να συλλέγει κάθε αντικείμενο που βρίσκει κατά τη διάρκεια της διαδρομής του. Η ταινία γεννήθηκε στο πλαίσιο του εργαστηρίου Celluloid Műhely που παρέδωσε ο Μπάλας Λοθ στη Βουδαπέστη. Στους συμμετέχοντες είχε δοθεί απόλυτη ελευθερία να κάνουν ό,τι θέλουν, με μόνη προϋπόθεση πως το αποτέλεσμα δεν θα χρειαζόταν πάνω από ένα ρολό φιλμ 16 χιλιοστών.
Peter Strickland, Hungary, 2004, 4΄
A champion runner finds himself torn between winning a race and compulsively amassing any object he finds on his way. The film came about from a workshop run by Balázs Lóth in Budapest called Celluloid Műhely. Each participant was given complete freedom to make anything as long as the production didn’t exceed one roll of 16mm film, which was donated by the workshop.
Berberian Sound Studio (short version)
Πίτερ Στρίκλαντ, Ουγγαρία, 2005, 1΄
Δύο καλλιτέχνες του ήχου αναλαμβάνουν ηχητικά εφέ για μια b-movie χαμηλού προϋπολογισμού. Ένα teaser (ή, μάλλον, ορεκτικό) για το αριστούργημα του Πίτερ Στρίκλαντ, το οποίο καταφέρνει και περιέχει το μεθυστικό, καθηλωτικό σύμπαν του σκηνοθέτη σε ένα και μόνο λεπτό.
Peter Strickland, Hungary, 2005, 1΄
Two foley artists make sound effects for a cheap B-movie. A teaser (or perhaps appetizer) for Peter Strickland’s masterpiece, manages to contain his intoxicating, immersive universe in one single minute.
Berberian Sound Studio
Πίτερ Στρίκλαντ, Ηνωμένο Βασίλειο, 2012, 88΄
1976: το στούντιο ήχου «Μπερμπεριάν» είναι ένα από τα πιο άθλια στούντιο μιξάζ στην Ιταλία. Μόνο οι πιο ελεεινές ταινίες τρόμου καταφεύγουν εκεί για την επεξεργασία του ήχου τους. Ο Γκίλντροϊ, ένας αφελής, εσωστρεφής ηχολήπτης από την Αγγλία, αναλαμβάνει τη μίξη του ήχου για την νέα ταινία του μετρ των ταινιών τρόμου, Σαντίνι. Βρίσκεται ξαφνικά από τον αθώο κόσμο των ντοκιμαντέρ τοπικής κλίμακας, σ’ ένα ξένο περιβάλλον που βασίζεται στην εκμετάλλευση, παγιδευμένος σ’ έναν εχθρικό κόσμο πικρόχολων ηθοποιών, εκκεντρικών τεχνικών και πολύπλοκης γραφειοκρατίας. Όσο περισσότερο χρόνο περνά μιξάροντας κραυγές και ανατριχιαστικούς ήχους από λαχανικά που κατακρεουργούνται με μπαλτά, τόσο πιο έντονη νοσταλγία νιώθει για το στούντιο στον κήπο του σπιτιού του, στη γενέτειρά του. Τα γράμματα της μητέρας του εναλλάσσονται ανάμεσα στα τετριμμένα κουτσομπολιά και σε μια δυσοίωνη υστερία, που αντανακλά σταδιακά τη μαύρη μαγεία της ταινίας του Σαντίνι. Καθώς ο χρόνος και η πραγματικότητα μετατοπίζονται, ο Γκίλντροϊ βυθίζεται σε μια δίνη ηχητικού και προσωπικού χάους, κι αναγκάζεται να αντιμετωπίσει τους δαίμονές του για να μείνει όρθιος σ’ έναν κόσμο όπου δεσπόζει η εκμετάλλευση, εντός κι εκτός κάδρου.
Peter Strickland, UK, 2012, 88΄
1976: Berberian Sound Studio is one of the cheapest, sleaziest post-production studios in Italy. Only the most sordid horror films have their sound processed and sharpened in this studio. Gilderoy, a naive and introverted sound engineer from England is hired to orchestrate the sound mix for the latest film by horror maestro, Santini. Thrown from the innocent world of local documentaries into a foreign environment fuelled by exploitation, Gilderoy soon finds himself caught up in a forbidding world of bitter actresses, capricious technicians and confounding bureaucracy. The longer Gilderoy spends mixing screams and the bloodcurdling sounds of hacked vegetables, the more homesick he becomes for his garden shed studio in his hometown of Dorking. His mother’s letters alternate between banal gossip and an ominous hysteria, which gradually mirrors the black magic of Santini’s film. As both time and realities shift, Gilderoy finds himself lost in an otherworldly spiral of sonic and personal mayhem, and has to confront his own demons in order to stay afloat in an environment ruled by exploitation both on and off screen.