The Ballad of Crowfoot
Γουίλι Νταν, Καναδάς, 1968, 10΄
Στην περίφημη Μπαλάντα του Κορακοπόδη του πολυτάλαντου τραγουδοποιού και σκηνοθέτη Γουίλι Νταν, ένα δυναμικό μοντάζ συνυφαίνει το φωτογραφικό αρχείο με το τραγούδι του δημιουργού, συνδυάζοντας τη δύναμη της ιστορίας και της παράδοσης με την ελευθερία και τη δυναμικότητα της μουσικής. Αυτός ο σπαρακτικός συνδυασμός ήχου και εικόνας ξετυλίγει την ιστορία των Καναδών ιθαγενών αλλά και του θρυλικού αρχηγού της φυλής των Μαυροπόδαρων, μιας σχεδόν μυθικής προσωπικότητας.
Willie Dunn, Canada, 1968, 10΄
In the acclaimed The Ballad of Crowfoot (Canada, 1968) by Willie Dunn, a dynamic editing juxtaposes archival photos with Dunn’s ballad. This heart-wrenching and painful mix of music and image unfolds the story of both Canada’s indigenous people and Crowfoot, the legendary chief of the Blackfeet tribe.
When All the Leaves are Gone
Άλανις Ομπόμσαγουιν, Καναδάς, 2010, 17΄
Στο Όταν πέσουν όλα τα φύλλα η κεντρική ηρωίδα είναι η μόνη αυτόχθονη μαθήτρια σε ένα σχολείο λευκών του Καναδά, στη δεκαετία του ’40. Το οχτάχρονο κορίτσι αντιλαμβάνεται το εχθρικό κλίμα απέναντι της, το οποίο θα λάβει τη μορφή ανοιχτής κακοποίησης όταν διαβαστούν στην τάξη αποσπάσματα από ένα βιβλίο ιστορίας που περιγράφει τους αυτόχθονες ως αγροίκους και βάρβαρους. Μόνη στο μαρτύριό της, βρίσκει ανακούφιση και δύναμη στον προστατευμένο κόσμο των μαγικών της ονείρων. Εμπνευσμένο από προσωπικά βιώματα της σκηνοθέτριας και σεναριογράφου της ταινίας, το Όταν πέσουν όλα τα φύλλα συνδυάζει την αυτοβιογραφία, τη μυθοπλασία και τον θρύλο για να υφάνει μια συγκινητική ιστορία για την αυταπάρνηση και τη λυτρωτική δύναμη της φαντασίας.
Alanis Obomsawin, Canada, 2010, 17΄
In When All the Leaves Are Gone, the central heroine is the sole indigenous student in an all-white school, during the 1940s. The eight-year-old girl is aware of the hostile atmosphere around her, which will transform into proper bullying when excerpts from a history book that represent indigenous people as boors and barbarians, are read aloud in class. All alone in her own hell, she finds relief and strength within the protected world of her magic dreams. Inspired by the director and screenwriter’s personal experiences, When All the Leaves Are Gone combines autobiographical elements, fiction and legends, to interweave a moving story about self-rejection and the redeeming power of imagination.
The Exiles
Κεντ Μακένζι, ΗΠΑ, 1961, 72΄
Ένα από τα πιο θρυλικά και σπάνια αριστουργήματα του παγκόσμιου κινηματογράφου εστιάζει σε μια ομάδα νεαρών Αμερικανών αυτόχθονων που ζουν στο Μπάνκερ Χιλ του Λος Άντζελες. Η Ιβόν, μια έγκυος γυναίκα που ανήκει στη φυλή των Απάτσι, και ο Χόμερ, ο Χουαλαπάι σύζυγος της, μοιράζονται το μικρό διαμέρισμα τους με τον χαρισματικό Μεξικανό Τόνι και τέσσερις ιθαγενείς. Κάθε βράδυ, όταν οι άντρες είναι έξω και καταπιάνονται με το ποτό, τον τζόγο και το φλερτ, η Ιβόν πηγαίνει μόνη της στο σινεμά και τριγυρίζει στους δρόμους, εκτονώνοντας τις καταπιεσμένες της επιθυμίες. Τα ασπρόμαυρα κάδρα της ταινίας που παραπέμπουν στο στυλ του ντοκιμαντέρ παρατήρησης καταγράφουν αποσπάσματα της ζωής στη μητρόπολη, αποτυπώνοντας στιγμιότυπα μιας «εξαρθρωμένης» γενιάς, διχασμένης μεταξύ της ρίζας της και της μονότονης καθημερινότητας του σύγχρονου αστικού ιστού.
Kent Mackenzie, USA, 1961, 72΄
One of the most legendary and underseen masterpieces in the history of cinema revolves around a group of young indigenous Americans, living in LA’s Bunker Hill. Yvonne, a pregnant Apache woman, and Homer, her Hualapai husband, share their tiny flat with Tony, a gifted Mexican, and four native women. At night, when men go out on a drinking, gambling and flirting spree, Yvonne goes to the movies all by herself or roams in the streets, oozing a repressed yearning. The film’s documentary-like black and white frames capture fragments of life in the metropolis, depicting snapshots from a dislocated generation, torn between its origins and the bleak everyday life of the contemporary urban landscape.