Τάκης Κανελλόπουλος, Ελλάδα, 1966, 83'
Ενώ μαίνεται ένας αδιευκρίνιστος πόλεμος –ο Β΄ Παγκόσμιος Πόλεμος ή ο ελληνικός Εμφύλιος;–, η σύζυγος ενός υπολοχαγού που μάχεται στην πρώτη γραμμή έρχεται να μείνει μαζί του. Παράλληλα, συνδέεται ερωτικά με έναν νεαρό λοχία, υπασπιστή του συζύγου της. Ο λοχίας, παράφορα ερωτευμένος, θα μηχανευτεί έναν τρόπο να την πείσει να περάσουν μαζί τα σύνορα. Η Εκδρομή, δεύτερη μεγάλου μήκους ταινία του Κανελλόπουλου, σηματοδοτεί την κορύφωση της πορείας του: ο σκηνοθέτης μάς χαρίζει μια εμβληματική ταινία, που ξεδιπλώνεται ταυτόχρονα ως λαϊκό μελόδραμα με ήρωες δυο αρχετυπικούς καταραμένους εραστές, ως επικό γουέστερν με φόντο την τραχύτητα και τη λάσπη της μακεδονικής γης, αλλά και ως έργο πυκνού μοντερνισμού σε ισότιμη συνομιλία με την ευρωπαϊκή πρωτοπορία της εποχής. Η όψη της Λίλυς Παπαγιάννη στην Εκδρομή χαράσσεται ανεξίτηλα στη μνήμη. Αναμφίβολα, μια από τις ευτυχέστερες στιγμές του ελληνικού κινηματογράφου.
Takis Kanellopoulos, Greece, 1966, 83'
As an indeterminate war rages (World War II or the Greek Civil War?), the wife of a lieutenant fighting on the front line goes to be with him. She also becomes romantically involved with a young sergeant serving as her husband’s adjutant. Hopelessly in love, the sergeant contrives a way of convincing her to cross the border with him. Excursion, Kanellopoulos’ second feature- length film, marks the pinnacle of his career: with it, the director gifts us an iconic film that simultaneously unfurls as a popular melodrama centering on an archetypal pair of star-crossed lovers, as an epic Western set against the ruggedness and mud of the Macedonian landscape, and as a densely modernist work on an equal footing with the European vanguard of the time. Lili Papayanni’s appearance in Excursion cannot but sear itself indelibly on the memory. Without doubt one of the most felicitous moments in Greek cinema.