Μάκιεϊ Χλουπάτσεκ, Τσεχία, Σλοβακία, 2023, 117'
Μια ταινία εποχής που είναι απροσδόκητα σύγχρονη, ένα φιλμ αγωνίας που υψώνει ταυτόχρονα μια queer και φεμινιστική σημαία, το Ουδέποτε υπήρξαμε μοντέρνοι ξεπερνά με τον τρόπο του κάθε προσδοκία. Τοποθετώντας τη δράση το 1937 σε μια πόλη της Ανατολικής Ευρώπης – η οποία χτίζεται στις παρυφές ενός εργοστασίου και φιλοδοξεί να αποτελέσει παράδειγμα μιας σύγχρονης μητρόπολης – η ταινία ακολουθεί τη γυναίκα του διευθυντή καθώς έρχεται αντιμέτωπη με ένα μυστήριο που κανείς δεν θέλει να λύσει: Το νεκρό σώμα ενός ίντερσεξ βρέφους θα βρεθεί θαμμένο σε ένα σωρό άμμο φέρνοντας τους πάντες αντιμέτωπους με το μέτρο του εαυτού τους και των προκαταλήψεών τους. Παίρνοντας τον τίτλο του από το βιβλίο του γάλλου ανθρωπολόγου Μπρούνο Λατούρ που διερωτάται αν η πρόοδος είναι αρκετή για να αποκόψει τον σύγχρονο άνθρωπο από την φύση του αρχέγονου εαυτού του, το φιλμ του Μάκιεϊ Χλουπάτσεκ επανασυστήνει με έναν αληθινά κινηματογραφικό τρόπο ανάλογα ερωτήματα που ισχύουν ακόμη περισσότερο στο τώρα των θεατών παρά στο τότε της ταινίας.
Matěj Chlupáček, Czech Republic, Slovakia, 2023, 117'
A period piece that is unexpectedly contemporary, a suspenseful film that simultaneously waves a queer and feminist flag, We Have never been Modern exceeds every expectation with its unique directorial approach. Set in 1937 in a town in Eastern Europe - built on the outskirts of a factory and aspiring to become a model of a modern metropolis - the film follows the wife of the director who is confronted with a mystery that no one wants to solve: The lifeless body of an intersex infant is discovered buried in a mound of sand, compelling everyone to confront their own self-judgment and biases. Drawing its title from the book by French anthropologist Bruno Latour, who challenges whether progress alone can sever the ties that bind modern humans to their primitive nature, Matěj Chlupáček’s film reintroduces these questions to today's audience in a genuinely cinematic manner, underscoring their relevance in the present time even more so than in the era the film portrays.